
Broj 146 | Godina XIII

Poslednje prolećno izdanje Private Briefinga u 2025. donosi analize podsticaja preduzetnicama, farmerima i preduzećima, kroz više paralelnih linija podrške. novi model podrške za žene u ruralnim sredinama Ministarstva Privrede pokriva čak 100% investicija u opremu. Programi Ministarstva poljoprivrede obuhvataju ponudu subvencionisanih kredita sa poslovnim bankama sa potencijalom za kritično važna unapređenja gazdinstava, dok podrška za nabavku traktora donosi priliku za značajno unapređenje efikasniosti I konkurentnosti Paralelno, EU kroz Interreg VI-A poziva 200 MSP da razvijaju svoje kapacitete uz fokus na digitalno i inovacije.

// U okviru šire inicijative podsticanja razvoja konkurentnosti i privrede, Ministarstvo Privrede objavilo je novi model podrške preduzetnicama i biznisima koje vode žene, u formi Programa podrške za razvoj preduzetništva žena na selu u 2025. godini. Program podrazumeva bespovratna sredstva za žene koje obavljaju preduzetničku delatnost u ruralnim sredinama, sa posebnim fokusom na proizvodnju prehrambenih proizvoda. Mogući korisnici su registrovane preduzetnice, mikro privredna društva u kojima je osnivač i zakonski zastupnik žena, kao i zadruge čiji su većinski članovi žene. Takođe, dodatni kriterijum kvalifikovanosti je da je aplikant registrovan pre početka 2025. godine, uz obaveznu registraciju u naseljima koja nisu na spisku urbanih sredina, i da posluje u oblasti proizvodnje prehrambenih proizvoda.
// Prihvatljiva svrha grantova je nabavka nove opreme koja se koristi za skladištenje, preradu i pakovanje poljoprivrednih proizvoda, kao i za nabavku repromaterijala čiji troškovi mogu učestvovati najviše do 25% u strukturi ukupnog ulaganja. Kako bi upotrebljivost finansijske podrške bila veća, troškovi montaže, instalacije i obuke mogu biti priznati, pod uslovom da su posebno iskazani u okviru iste profakture. Sredstva se ne mogu koristiti za refundaciju već kupljene ili plaćene opreme, kao ni za otplatu kredita, kupovinu ručnih alata, vozila, niti opreme kupljene od fizičkih lica koja nisu registrovana kao preduzetnici. Ukupan budžet za realizaciju programa iznosi 50 miliona dinara, a bespovratna sredstva se dodeljuju u iznosu od 100% vrednosti ulaganja sa predračuna, uključujući PDV. Prihvatljivi iznosi finansiranja se kreću od 300.000 do 500.000 dinara po zahtevu. Program omogućava i podršku za nabavku skupljih sredstava, s tim da, ukoliko ukupna vrednost ulaganja premašuje maksimalni iznos bespovratnih sredstava, razliku je potrebno obezbediti iz sopstvenih izvora.
// Uprkos relativno umerenom inzosu podrške, imajući u vidu veoma specifične prihvatljive namene, može se reći da ovaj program predstavlja značajnu razvojnu šansu za žene preduzetnice u ruralnim područjima. Unapređenje u procesu proizvodnje prehrambenih proizvoda, osim što predstavlja modernizaciju i mogućnost za proširenje kapaciteta, doprinosi se i kvalitetu i bezbednosti proizvoda. Sa druge strane, ulaganjem u savremenu opremu za skladištenje, preradu i pakovanje, kao i kroz nabavku repromaterijala neophodnog za kontinuiranu proizvodnju, preduzetnicama se dodatno omogućva da unaprede konkurentnost. Subvencionisanje ključnih ulaganja kroz bespovratna sredstva, i to u puom iznosu ulaganja, omogućava realizaciju projekata koji bi, bez ove podrške, često ostali van domašaja potencijalnih korisnica, ili bi zatevali višestruko duže periode otplate investicije i dostizanje isplativosti i akumulacije po osnovu dobiti. To, uz veoma jasnu i specifičnu sektorsku i teritorijalnu specijalizaciju, ovaj program čini svakako vrednim preporuke.
// Jedna od najvažnijih mera podrške u režiji Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede koja se sprovodi u cilju jačanja investicionih kapaciteta domaćih poljoprivrednih gazdinstava je i program subvencionisanih kredita za poljoprivrednu proizvodnju, u saradnji sa poslovnim bankama. Tokom 92. Međunarodnog poljoprivrednog sajma u Novom Sadu, programu se priključila i Banka Poštanska štedionica i tako ušla u grupu partnera koju čine i Alta banka, NLB Komercijalna banka i Raiffeisen banka. Prilključivanje nove banke dodatno je povećalo dostupnost finansiranja, odnosno proširilo mrežu pristupnih finansijskih kanala putem kojih poljoprivrednici mogu doći do povoljnih kreditnih sredstava namenjenih modernizaciji i razvoju proizvodnje.
Pravo na podnošenje zahteva, direktno bankama koje učestvuju u programu, imaju imaju fizička lica nosioci komercijalnih porodičnih poljoprivrednih gazdinstava, preduzetnici, zemljoradničke zadruge sa najmanje pet članova koji su upisani u Registar kao nosioci ili članovi pet različitih registrovanih poljoprivrednih gazdinstava, kao i pravna lica razvrstana u mikro ili mala pravna lica. Zahtevi se podnose direktno bankama koje učestvuju u programu, a posebno povoljni uslovi važe za mlade poljoprivrednike do 40 godina, žene i korisnike u područjima sa otežanim uslovima rada, za koje je obezbeđena povoljnija kamatna stopa, svedena na 1%. Dok je standardna kamatna stopa 3%, za kredite namenjene nabavci đubriva primenjuje se nulta kamatna stopa, što ovaj model podrške za tu specifičnu namenu čini najpovoljnijim ikada.
Krediti su namenjeni za širok spektar investicija koje direktno doprinose unapređenju konkurentnosti i održivosti poljoprivredne proizvodnje. To obuhvata nabavku stoke, stočne hrane, semena, mineralnog đubriva, sadnog materijala i zaštitnih sredstava, kao i za investicije u mehanizaciju, traktore, sisteme za navodnjavanje, sisteme za hlađenje, sušare, silose i drugu osnovnu opremu. Program takođe pokriva ulaganja u modernizaciju proizvodnje, što ove godine uključuje i nabavku solarnih panela, precizne
poljoprivredne tehnologije, ali i GPS uređaja i dronova za poljoprivrednu upotrebu. Dodatno, omogućena je kupovina polovnih atestiranih vozila za potrebe pčelarstva u vrednosti do 600.000 dinara, kao i ulaganja u unapređenje stočnog fonda kroz nabavku kvalitetnih priplodnih junica i krava do pet godina starosti. Na ovaj način, kreditna podrška pokriva veoma širok spektar ključnuh inputa u različitim granama poljoprivrede, i opremu potrebnu za podizanje produktivnosti, efikasnosti i otpornosti gazdinstava.
// Ukupno opredeljena sredstva iz budžeta Republike Srbije za subvencionisanje iznose 1,3 milijarde dinara, što će omogućiti značajno aktiviranje povoljnih kreditnih linija za investicije u stočarstvo, mehanizaciju, digitalnu opremu i druge segmente poljoprivrede. Maksimalan iznos kredita iznosi 6 miliona dinara za fizička lica i preduzetnike, odnosno do 18 miliona dinara za pravna lica, pri čemu se krediti odobravaju u dinarima, bez obaveze depozita, sa rokom otplate do pet godina. Za nabavku priplodnih grla predviđena je i mogućnost grejs perioda do dve godine.
// Uzimajući u obzir obim i strukturu podrške, program subvencionisanih kredita predstavlja jednu od najkompletnijih mera finansijske pomoći poljoprivrednicima u 2025. godini. Kroz jasno definisane kreditne limite, povoljne kamatne stope i širok spektar prihvatljivih ulaganja, omogućava se značajno unapređenje proizvodnih kapaciteta, ali i digitalizacija i prelazak na održivije modele gazdovanja. Poseban fokus na mlade, žene i gazdinstva u otežanim uslovima rada doprinosi inkluzivnosti i ravnomernijem regionalnom razvoju. Uspostavljeni partnerski aranžmani sa više banaka dodatno olakšavaju pristup finansiranju, dok transparentna procedura i fiksirani rok za apliciranje, sve do 15. oktobra, omogućavaju pravovremeno planiranje i realizaciju investicija. Kao značajna stavka upravo u aspektu planiranja i pripreme, naša je preporuka da se finansiranje uskladi sa širom poslovnom strategijom ali i analizom isplativosti investicije.
// Evropska unija kroz Interreg VI-A program Bugarska-Srbija opredelila je šest miliona evra za indirektnu podršku malim i srednjim preduzećima u obe zemlje, sa ciljem jačanja prekograničnih poslovnih veza i podsticanja regionalnog razvoja. Program predstavlja značajnu priliku za 200 MSP, po 100 iz svake zemlje, da kroz međunarodnu saradnju unaprede svoje kapacitete i proširе tržišne mogućnosti. Ovakav pristup osigurava balansiran regionalni razvoj i omogućava stvaranje održivih poslovnih partnerstava između srpskih i bugarskih kompanija, i deo je šire strategije EU za jačanje prekogranične saradnje i ekonomske integracije između susednih zemalja, fokusirajući se na sektore koji imaju najveći potencijal za regionalni razvoj i inovacije.
U skladu sa takvim strateškim opredeljenjem, fokus programa je na četiri ključna sektora koji imaju najveći potencijal za prekograničnu saradnju: turizam, inovacije, digitalizacija i održivi rast. Ovakav pristup odražava prepoznavanje EU da upravo ovi sektori mogu biti pokretači ekonomske integracije i konkurentnosti regiona. Posebno je značajno što program ne zahteva direktno partnerstvo između kompanija iz dve zemlje, već omogućava indirektnu podršku koja olakšava pristup MSP koji možda nemaju uspostavljene kontakte preko granice. Budžet od šest miliona evra omogućava značajnu finansijsku podršku po korisniku, što može pokrivati širok spektar aktivnosti, od razvoja novih proizvoda i usluga, preko digitalizacije poslovnih procesa, do implementacije održivih poslovnih praksi. Program posebno podržava projekte koji doprinose zelenom i digitalnom prelasku, što je u skladu sa strateškim prioritetima EU za period 2021-2027.
Sektor turizma predstavlja prirodnu oblast saradnje između dve zemlje koje dele bogato kulturno nasleđe i komplementarne turističke potencijale. Kroz program, MSP mogu razvijati zajedničke turističke proizvode, unapređivati digitalne platforme za promociju destinacija i implementirati održive turističke prakse. Ova saradnja omogućava kreiranje regionalnih turističkih ruta koje mogu privući veći broj posetilaca i produžiti turističku sezonu. Oblast inovacija omogućava MSP da kroz prekograničnu saradnju pristupe novim tehnologijama, znanjima i tržištima. Program podržava razvoj inovativnih proizvoda i usluga kroz razmenu ekspertize između srpskih i bugarskih kompanija, što može rezultovati stvaranjem novih poslovnih modela i povećanjem konkurentnosti na regionalnom i evropskom tržištu. Digitalizacija predstavlja ključni faktor modernizacije MSP sektora u oba regiona.
Program omogućava kompanijama da kroz zajedničke projekte implementiraju digitalne rešenja, razvijaju e-commerce platforme i unaprede svoje digitalne kompetencije. Ovakav pristup posebno je važan za manja preduzeća koja često nemaju dovoljno resursa za samostalnu digitalnu transformaciju. Održivi rast kao fokusna oblast odražava EU Green Deal prioritete i omogućava MSP da kroz prekograničnu saradnju razvijaju ekološki odgovorne poslovne prakse. Program podržava projekte koji doprinose cirkularnoj ekonomiji, energetskoj efikasnosti i smanjenju ugljenog otiska, što postaje sve važniji faktor konkurentnosti na evropskom tržištu. Istovremeno, MSP koja implementiraju održive prakse i ESG standarde ne samo da doprinose zaštiti životne sredine, već i jačaju svoju konkurentnost na tržištima gde su ekološki standardi sve važniji faktor odlučivanja potrošača i poslovnih partnera.
// Kroz ovakve inicijative, EU ne samo da pruža finansijsku podršku, već i podstiče stvaranje dugoročnih poslovnih veza koje mogu opstati i nakon završetka programa. Sa aspekta korisnika, progam omogućava značajnu podršku, sa prosečnim iznosom od čak 30.000 evra, koja se mogu koristiti za širok spektar aktivnosti, uključujući razvoj proizvoda, marketing, obuke zaposlenih, nabavku opreme i implementaciju novih tehnologija. Fleksibilnost programa omogućava da korisnici prilagode podršku specifičnim potrebama svojih projekata. Za domaća MSP, ovaj program predstavlja priliku da pristupe EU tržištu kroz saradnju sa bugarskim partnerima, što može biti značajan korak ka većoj internacionalizaciji poslovanja. Istovremeno, učešće u EU programima omogućava sticanje iskustva u radu sa evropskim standardima i procedurama, što je dragoceno za buduće poslovne aktivnosti.
// Početkom meseca aktiviran je i novi program Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede za 2025. godinu, namenjen subvencionisanju nabavke novih traktora, sa ciljem modernizacije mehanizacije u sektoru poljoprivrede i povećanja efikasnosti u primarnoj biljnoj i stočarskoj proizvodnji. Program se sprovodi kao deo šireg strateškog plana Ministarstva, koje je za ovu godinu najavilo ulaganja u ukupnom iznosu od milijardu dinara, namenjenih podršci modernizaciji mehanizacije i unapređenju proizvodnih sistema širom Srbije.
Pravo na subvenciju imaju registrovana i aktivna fizička lica nosioci komercijalnih porodičnih poljoprivrednih gazdinstava, kao i preduzetnici, privredna društva, zemljoradničke zadruge sa najmanje pet članova, srednje škole i verske zajednice. Subvencija se odnosi isključivo na kupovinu novog traktora snage motora do 60 kilovata, koji je proizveden ili sklopljen na teritoriji Republike Srbije, i koji će se koristiti za obavljanje poljoprivrednih radova u okviru osnovne proizvodnje u biljnoj i stočarskoj proizvodnji. U okviru programa jasno je definisano da se podrška ne odnosi na traktore koji su polovni ili reparirani, niti na nabavke koje se vrše putem lizinga, cesije, kompenzacije ili drugih oblika koje podrazumevaju usklađivanje međusobnih potraživanja. Takođe, subvencijom nisu obuhvaćeni troškovi PDV, carinske i uvozne dažbine, bankarske provizije, osiguranje, registracija, dodatne garancije,
nabavka delova, kao ni transport i isporuka. Podrška je usmerena isključivo na direktnu kupovinu traktora koji zadovoljava sve tehničke i zakonske kriterijume, čime se želi obezbediti potpuna transparentnost i namensko korišćenje sredstava, kao i garantovati da subvencionisana mehanizacija zaista doprinosi unapređenju proizvodnje na terenu. Za realizaciju programa obezbeđen je budžet u iznosu od 500 miliona dinara, a pojedinačni korisnici mogu ostvariti subvenciju u maksimalnom iznosu do milion dinara tokom jedne kalendarske godine, koja može pokriti do 50% vrednosti traktora. Kada je reč o vrednosti podsticaja, njihov iznos se određuje kao procenat od vrednosti realizovane prihvatljive investicije, pri čemu se iznos umanjuje za vrednost poreza na dodatu vrednost, u skladu sa zakonom koji uređuje podsticaje u poljoprivredi i ruralnom razvoju, kao i relevantnim podzakonskim aktima.
// Ovaj tradicionalni, sada već i standardni program predstavlja važan korak u pravcu jačanja konkurentnosti domaće poljoprivrede i pruža konkretne mogućnosti za unapređenje proizvodnih kapaciteta kroz nabavku moderne mehanizacije. Pored direktne primarne proizvodnje, unapređenjem efikasnosti stvaraju se preduslovi i za dalju diverzifikaciju izvora prihoda i smanjenje rizika vezanih za klimatske i tržišne uslove. Mogućnosti višeg stepena obrade značajno uvećavaju marginu i profitabilnost pa je i akumulacija daleko brža i značajnija. Sa druge strane, cene finalnog proizvoda nije podložna takvim fluktuacijama kao što je u to slučaj sa primarnom proizvodnjom. Diverzifikacijom izvora prihoda dodatnim uslugama, podužuje se sezona, dopunjuje asortiman i višestruko unapređuje iskorišćenost kapaciteta.
| OSNOVNI EKONOMSKI POKAZATELJI | Maj - 25 | |
|---|---|---|
| 1 | Međugodišnja inflacija | 4.00% |
| 2 | Referentna kamatna stopa | 5.75% |
| 3 | Stopa nezaposlenosti | 8.60% |
| 4 | Prosečna neto zarada - RSD | 108,013 |
| 5 | Prosečna penzija - RSD | 50,688 |
| 6 | KURS RSD/EUR | |
| na poslednji dan u mesecu | 117.1924 | |
| Prosečan srednji kurs EUR | 117.2029 | |
| 7 | KURS RSD/USD | |
| na poslednji dan u mesecu | 103.0353 | |
| Prosečan srednji kurs USD | 104.6381 | |
Aktuelno, kao i prethodna izdanja Private Briefinga u .pdf formatu dostupna su ovde.
Za sve dodatne informacije ili pitanja, slobodno nas kontaktirajte. Prenesite nam svoje utiske, podelite novosti ili nam javite kako napreduju aktuelni projekti.
Za jačanje kapaciteta, poseban poziv: Prijavite se za Glenfield E-Learning!
Glenfield Training and Consulting Doo | +381 11 407 9066 | office@glenfield.rs | www.glenfield.rs
Upozorenje: Ovaj izveštaj je pripremljen i objavljen pod autoritetom Glenfield Training and Consulting Doo i služi jedino u informativne svrhe. Informacije koje su korišćene, dobijene su od izvora za koje Glenfield Training and Consulting Doo smatra da su pouzdani ali ne garantuje njihovu ispravnost i kompletnost. Nijedna informacija ili predlog ne mogu se protumačiti kao ponuda ili nametanje kupovine ili prodaje. Nijedan deo ovog dokumenta ne sme se reprodukovati bez pismene dozvole Glenfield Training and Consulting