
Broj 145 | Godina XIII

Prvo izdanje Private Briefinga u trinaestoj godini analize prilika za unapređenje poslovanja biznisa I farmera sa zadovoljstvom označava novi početak ili brojne početke: Prvi početak predstavljamo kroz novi poziv u okviru najuspešnije ikada regionalne inicijative podrške početnicima u poslovanju, “Start Up” programa, sa dodatno unapređenom podrškom za buduće preduzetnike. Drugi početak je novi poziv StarTech programa, koji u petom ciklusu nudi nove prilike za inovativna preduzeća i timove spremne za tržišni rast. Treći početak je prolećna sezona koju zaokružuju mera Fonda za razvoj usmerena na podršku sektoru pčelarstva kao i grantovi za razvoj porodičnih biznisa. Izvanredna paleta podrške za biznise na samom početku, novom početku rasta ili nove generacije u porodičnom biznisu.
// U prethodnom izdanju Private Briefing-a analizirali smo dodelu kreditnih sredstava u okviru programa finansijske podrške porodičnim preduzećima i preduzetnicama, koja Fond za razvoj (FZR) pruža u vidu povoljnih kredita. Sada analiziramo i komplementarnu komponentu, program finansijske podrške porodičnim preduzećima i preduzetnicima u vidu bespovratnih sredstava. Program je namenjen porodičnim mikro i malim preduzećima i preduzetnicama koje obavljaju delatnost u oblasti proizvodnje i prerade dobara. Ključni kriterijum za učešće u ovom programu je da preduzeće ispunjava uslove u vezi sa porodičnim vlasništvom, upravljanjem i zaposlenošću članova porodice što znači da su kvalifikovani korisnici privredni subjekti u kojima rade članovi iste porodice, bilo da je u pitanju preduzetnik sa još jednim zaposlenim članom porodice ili mikro i malo privredno društvo čiji su osnivači i/ili zaposleni članovi porodice, u prvom ili drugom stepenu srodstva, uključujući i bračne drugove.
// Sredstva iz programa mogu se koristiti za različite svrhe koje doprinose unapređenju poslovanja. To uključuje kupovinu mašina, opreme, delova za mašine i specijalizovanih alata, kao i nove računarske opreme i softverske licence. Takođe, sredstva mogu biti upotrebljena za nabavku mašina i opreme koja doprinosi unapređenju energetske efikasnosti i poboljšanju ekoloških aspekata proizvodnje. Program podržava i kupovinu vozila, kao i kupovinu, adaptaciju, rekonstrukciju i tekuće održavanje poslovnog, proizvodnog ili magacinskog prostora. Budžet za sprovođenje programa iznosi ukupno 400 miliona dinara, što omogućava značajnu podršku porodičnim preduzećima i preduzetnicima. Kandidati koji zadovolje uslove programa mogu ostvariti bespovratna sredstva do 50% vrednosti ukupnog ulaganja. Maksimalni iznos bespovratnih sredstava koji se može odobriti po zahtevu iznosi 2 miliona dinara, što znači da više stotina korisnika može da ostvari pojedinačno značajnu podršku u unapređenju konkurentnosti.
// Finansiranje uz bespovratna sredstva koja pokrivaju do 50% vrednosti ulaganja, pruža preduzetnicima priliku da realizuju projekte koji bi inače bili izvan njihovih finansijskih mogućnosti ili da prošire investicioni horizont, a da svakako ostvare brži povrat na uložena sredstva. Na taj način, ovaj program, zajedno sa kreditnom verzijiom podrške ali i samostalno, omogućava jačanje temelja porodičnih preduzeća, poboljšanje njihove organizacije i efikasnosti, kao i lakši pristup resursima koji su potrebni za njihov rast i razvoj. Takođe, program podstiče stabilnost i dugoročnu održivost, pružajući dodatnu podršku porodicama koje vode preduzetničke aktivnosti i koje se suočavaju sa specifičnim izazovima, kao što su ograničena finansijska sredstva i ograničen pristup tržištima kapitala. Program zaslužuje svaku preporuku, posebno budući da cilja segment porodičnih preduzeća, koja značajno doprinose ukupnom razvoju i ekonomiji.
// Iskustva iz pilot faze Programa promocije preduzetništva i samozapošljavanja, pokrenutog uz podršku Ministarstva privrede Republike Srbije, KfW razvojne banke i Kancelarije za upravljanje javnim ulaganjima, pretočena su u novu, unapređenu formu dostupnu svim zainteresovanim početnicima u poslovanju. Program koji ponosno potpisuje Glenfield, nudi još fleksibilnije, dostupnije i efikasnije mehanizme podrške. Novi ciklus Programa, otvara dodatne mogućnosti za osnivanje i razvoj održivih preduzetničkih poduhvata širom Srbije.
Objavljen je novi Javni poziv kojim se mikro, mala i srednja preduzeća, kao i registrovani preduzetnici, pozivaju da se prijave za kreditnu i bespovratnu podršku, uz obaveznu obuku i mentorski program. Na raspolaganju je ukupno 300 miliona dinara, od kojih je 250 miliona dinara namenjeno direktnoj podršci korisnicima, dok je ostatak opredeljen za organizaciju obuka i mentorsku podršku. Kroz jedinstvenu kombinaciju kredita, garantnih šema i grantova, omogućava se realizacija investicija pod izuzetno povoljnim uslovima, uz istovremeno jačanje kapaciteta budućih preduzetnika.
Učešće u Programu otvara se svima čije su kompanije ili preduzetničke radnje mlađe od 24 meseca u trenutku podnošenja zahteva. Start Up obuka, koja predstavlja obavezan korak u proceduri, razvijena je tako da kandidati kroz pet dana intenzivnog rada, uz pomoć stručnih trenera, na bazi standardizovanih alata i praksi analiziraju poslovnu ideju i izrade precizan i održiv poslovni plan. Kao finalni element plana razvijaju se projekcije novčanih tokova, identifikuje potreba za finansiranjem i procena efekata investicije, što sve zajedni čini osnov za formulisanje kreditnog zahteva prema partnerskim bankama. Trenutno aktivne banke u
okviru ovog poziva su Banka Poštanska štedionica, ProCredit Bank, HalkBank, NLB Komercijalna banka, Erste Banka, 3Banka, Addiko Bank i Raiffeisen Bank. Kroz ove finansijske institucije dostupni su krediti za investicije i operativne troškove, uz povoljne kamatne stope i uz garantno pokriće koje smanjuje zahteve za dodatnim obezbeđenjem. Investicije mogu uključivati nabavku opreme, adaptaciju poslovnog prostora, sadni materijal ili druga ulaganja koja doprinose razvoju biznisa, uključujući i operativne troškove kao element ukupnog poslovnog plana i investicije za njegovu realizaciju.
// Korisnicima je na raspolaganju i dodatna pogodnost – mogućnost dobijanja bespovratnih sredstava u iznosu do 20% vrednosti investicije, pod uslovom da u predviđenom roku redovno servisiraju obaveze po kreditu. Na ovaj način Program kombinuje stabilno finansiranje sa nagradom za uspešnu realizaciju i održivost poslovnog poduhvata. Osim finansijske podrške, učesnici Programa imaju pravo i na mentorsku podršku, dostupnu kroz 17 regionalnih kancelarija Privredne komore Srbije. Na taj način, uz povezivanje sa savetnicima, mentorima i iskusnim preduzetnicima, progam kreira i jedinstvenu mrežu podrške na raspolaganju novim biznisima.
// Program promocije preduzetništva i samozapošljavanja 2024/2025. godine svojim jedinstvenim modelom pristupa obezbeđuje ne samo početni kapital, već i znanja, veštine i mrežu podrške potrebnu za izgradnju održivog biznisa. Program je osmišljen kao objedinjena podrška za osnivanje novih privrednih subjekata, sa ciljem stvaranja uslova za održiv rast i zapošljavanje, ali i sa posebnim akcentom na promociju preduzetništva žena, mladih i socijalnog preduzetništva. Tako oblikovan, PESEP predstavlja izuzetnu priliku za sve koji žele da svoje poslovne ideje pretvore u realnost, te preporučujemo što raniju prijavu ovde kako bi se iskoriste sve prednosti koje Program nudi nakon duže pauze, kako bi se na vreme osiguralo mesto na obukama u ovoj sezoni.
// StarTech program, koji NALED sprovodi u saradnji sa Vladom Republike Srbije i kompanijom Philip Morris, doživljava svoj peti ciklus. Na taj način, program se proifliše kao značajan instrument podrške inovacijama i digitalnoj transformaciji domaće privrede. Od početka implementacije 2021. godine do danas, kroz četiri prethodna poziva, alocirano je ukupno osam miliona dolara, pri čemu su sredstva u celosti obezbeđena iz privatnog sektora. Program je od samog starta pozicioniran kao model sistemske podrške koji kombinuje finansijske podsticaje sa jačanjem znanja i kompetencija učesnika, a njegova uspešnost meri se kroz brojne realizovane projekte koji su iz statusa ideje prešli u fazu tržišnog prisustva i rasta.
U okviru aktuelnog poziva za 2025. godinu, otvorenog od 1. aprila do 15. maja, domaća mikro, mala i srednja preduzeća, kao i timovi, imaju priliku da konkurišu za bespovratna sredstva u maksimalnom iznosu do 50.000 dolara po projektu. Prijavljeni projekti moraju obezbediti minimalno sufinansiranje u iznosu od 20% za preduzeća i 10% za timove koji će registrovati firmu pre potpisivanja ugovora. Ova struktura sufinansiranja nije samo tehnički uslov već i signal spremnosti aplikanata da aktivno ulažu u sopstvene inovacione kapacitete, čime se dodatno podstiče odgovorno upravljanje sredstvima i posvećenost realizaciji projektnih ciljeva.
Fokus ovogodišnjeg ciklusa ostaje na projektima koji su blizu tržišne validacije, sa potencijalom za širenje na domaćem i međunarodnom nivou. Prednost u evaluaciji imaju inovacije koje nastaju u saradnji sa naučnoistraživačkim institucijama, što dodatno podstiče transfer znanja između akademske zajednice i poslovnog sektora. Time StarTech ne samo da stimuliše razvoj novih proizvoda i usluga, već i stvara osnovu za formiranje održivih inovacionih ekosistema u kojima se znanje direktno prevodi u tržišnu vrednost. Prihvatljivi troškovi za finansiranje kroz StarTech program obuhvataju sve ključne domene
razvoja inovacije – od zapošljavanja stručnog kadra i razvoja prototipa, preko nabavke opreme, istraživanja i razvoja, do marketinga, tržišne promocije, obuka zaposlenih, pravne zaštite inovacija i sertifikacije proizvoda. Ova široka pokrivenost omogućava aplikantima da optimalno strukturiraju svoj razvojni budžet i da sredstva koriste ciljano, u skladu sa fazom razvoja u kojoj se nalaze. Dodatno, fleksibilnost u raspodeli troškova predstavlja važan faktor koji program čini atraktivnim za različite tipove inovativnih inicijativa, od softverskih rešenja do hardverskih proizvoda i naprednih usluga.
// Proces selekcije i evaluacije prijava ostaje dosledno strukturiran i temeljan, sa jasnim fokusom na stepen inovativnosti predloga, realnost i održivost poslovnog modela, kapacitet tima za implementaciju i sposobnost upravljanja identifikovanim rizicima. StarTech time šalje jasnu poruku aplikantima da je pored inovativne ideje, potrebno demonstrirati i spremnost na tržišnu utakmicu, sposobnost planiranja i pragmatičnu orijentaciju na rezultate. Samim tim, učesnici koji uspešno prođu kroz selekcioni proces ne dobijaju samo grant, već i implicitnu potvrdu tržišne vrednosti i potencijala svog projekta. Iskustva pokazuju da je podrška kroz grantove i mentorski rad omogućila učesnicima da završe proizvodnju prototipa, obave validaciju tržišta, ostvare prvi plasman na domaće ili inostrano tržište, ili pronađu dodatne investitore za dalji rast. Vidljivost koja dolazi sa uključivanjem u StarTech mrežu takođe je odigrala važnu ulogu u kasnijem pozicioniranju ovih firmi u inovacionom ekosistemu. Posebno se ističe činjenica da su brojni prethodni korisnici, zahvaljujući učestvovanju u programu, uspeli da konsoliduju poslovne modele i nastave sa ekspanzijom bez oslanjanja na dodatnu institucionalnu podršku, što jasno potvrđuje održivost pristupa. Za potencijalne aplikante, ključne prednosti StarTech programa ne svode se samo na finansijska sredstva. Strukturisana podrška u definisanju projekta, jasno postavljeni rokovi, transparentan proces evaluacije i kredibilitet programa u poslovnoj zajednici čine ga jednom od najvrednijih prilika za realizaciju inovativnih poslovnih ideja u Srbiji. Dobro pripremljena aplikacija, koja kombinuje inovativni sadržaj sa realnim planom implementacije i jasnom tržišnom strategijom, predstavlja osnovni preduslov za uspeh, a Glenfield konsultanti su na raspolaganju da pruže stručnu i tehničku podršku u procesu analize i pripreme prijave.
// Još jedan program Fonda za razvoj (FZR) aktuelan ovog proleća je i Program finansijske podrške za plasman meda i drugih proizvoda pčela u 2025. godini. Ovaj program, koji se sprovodi u saradnji sa Ministarstvom privrede, usmeren je na unapređenje kapaciteta za punjenje, pakovanje i skladištenje pčelinjih proizvoda, sa ciljem jačanja konkurentnosti domaćih proizvođača i njihove bolje pozicioniranosti na tržištu. Kroz bespovratna sredstva, privredni subjekti imaju priliku da modernizuju poslovanje, optimizuju procese i poboljšaju kvalitet proizvoda, čime se stvara stabilnija osnova za dugoročni razvoj sektora.
Ukupno raspoloživa bespovratna sredstva za realizaciju ovog programa iznose 50 miliona dinara. Pravo na finansijsku podršku imaju privredna društva i preduzetnici koji su registrovani u Agenciji za privredne registre i koji poseduju objekat namenjen za punjenje i pakovanje meda i drugih proizvoda pčela, upisan u Registar odobrenih objekata kod Uprave za veterinu. Izuzetno, podršku mogu ostvariti i privredni subjekti čiji osnivači imaju registrovan objekat za primarnu proizvodnju meda, uz obavezu da do 31. decembra 2025. godine upišu objekat za punjenje i pakovanje u navedeni registar. Ova mera ima za cilj jačanje kapaciteta domaćih proizvođača i omogućavanje pristupa širem tržištu kroz povećanu standardizaciju i kontrolu kvaliteta. Program omogućava finansijsku podršku u vidu
bespovratnih sredstava do 50% vrednosti ulaganja, dok preostali iznos korisnici finansiraju iz sopstvenih sredstava. Maksimalni iznos odobrenih sredstava po zahtevu je 3 miliona dinara. U okviru programa, sredstva se mogu koristiti za nabavku mašina i opreme za finalizaciju i pakovanje meda i drugih pčelinjih proizvoda, uključujući linije za punjenje, etiketirke, vakuum pakerice i opremu za pakovanje u kesice i male doze. Takođe, finansira se nabavka opreme za skladištenje i čuvanje pčelinjih proizvoda, poput INOX rezervoara, kontejnera za polen i propolis, kao i kontrolisanih temperaturnih komora. Pored toga, bespovratna sredstva mogu se koristiti i za nabavku dostavnih vozila i drugih transportnih sredstava neophodnih za efikasan plasman proizvoda.
// Ovaj program pomaže pčelarima i proizvođačima pčelinjih proizvoda da poboljšaju kapacitete proizvodnje, povećaju efikasnost i osiguraju viši nivo sigurnosti i higijenskih standarda. Poseban značaj programa ogleda se u podsticanju modernizacije proizvodnih objekata, čime se povećava konkurentnost domaćih proizvođača, omogućava stabilan plasman na tržištu i olakšava pristup velikim distributivnim lancima. S obzirom na sve to, može se reći da program predstavlja značajnu podršku domaćim proizvođačima meda i drugih pčelinjih proizvoda, pomažući im da unaprede svoje poslovanje, osiguraju veću stabilnost i ostvare bolju tržišnu poziciju.
| OSNOVNI EKONOMSKI POKAZATELJI | Apr - 25 | |
|---|---|---|
| 1 | Međugodišnja inflacija | 4,40% |
| 2 | Referentna kamatna stopa | 5,75% |
| 3 | Stopa nezaposlenosti | 8,60% |
| 4 | Prosečna neto zarada - RSD | 103.519 |
| 5 | Prosečna penzija - RSD | 50.686 |
| 6 | KURS RSD/EUR | |
| na poslednji dan u mesecu | 117,2106 | |
| Prosečan srednji kurs EUR | 117,1741 | |
| 7 | KURS RSD/USD | |
| na poslednji dan u mesecu | 108,1778 | |
| Prosečan srednji kurs USD | 108,7431 | |
Aktuelno, kao i prethodna izdanja Private Briefinga u .pdf formatu dostupna su ovde.
Za sve dodatne informacije ili pitanja, slobodno nas kontaktirajte. Prenesite nam svoje utiske, podelite novosti ili nam javite kako napreduju aktuelni projekti.
Za jačanje kapaciteta, poseban poziv: Prijavite se za Glenfield E-Learning!
Glenfield Training and Consulting Doo | +381 11 407 9066 | office@glenfield.rs | www.glenfield.rs
Upozorenje: Ovaj izveštaj je pripremljen i objavljen pod autoritetom Glenfield Training and Consulting Doo i služi jedino u informativne svrhe. Informacije koje su korišćene, dobijene su od izvora za koje Glenfield Training and Consulting Doo smatra da su pouzdani ali ne garantuje njihovu ispravnost i kompletnost. Nijedna informacija ili predlog ne mogu se protumačiti kao ponuda ili nametanje kupovine ili prodaje. Nijedan deo ovog dokumenta ne sme se reprodukovati bez pismene dozvole Glenfield Training and Consulting