Broj 141 | Godina XII
Private Briefing kojim ispraćamo 2024. dolazi sa dahom svežine i u bojama podrške za nastup na novim tržištima, i to kako kroz ulazak u lance dobavljača multinacionalki, tako i kroz podršku za izvoz. To su teme dve analize aktuelnih programa RAS kojim bi 2025 mogla da startuje za MMSP posvećene ekspanziji. Nešto drugačiji pogled na inovacije u pogledu zapošljavanja i društvenog uticaja donosi analiza pionirske implementacije EIB-ovog programa kredita sa društvenim uticajem. Godinu zaokružujemo analizom trećeg poziva u okviru IPARD III, koji donosi podršku za investicije do milion evra u fizičku imovinu gazdinstava.
// EIB je u Srbiji, u partnerstvu sa UniCredit bankom, realizovala program finansiranja sa društvenim uticajem, što je prvi program te vrste ne samo lokalno, nego i van granica regiona. U pitanju je 60 miliona evra vredan inovativni program podrške za mala i srednja preduzeća (MSP) u Srbiji koji je podržavao i promovisao zapošljavanje, preduzetništvo i liderstvo žena, mladih ljudi i osetljivih društvenih grupa i na taj način doneo dodatu vrednost kompanijama na više nivoa, od jačanja internih kapaciteta do konkurentnosti u radu sa multinacionalnim kompanijama. Podsticaj je obezbeđen kroz mehanizam nagrađivanja na bazi rezultata u zapošljavanju i osnaživanju tih kategorija, u formi granta. Da bi ispunila uslove za bespovratna podsticajna sredstva, preduzeća su morala ostvariti posebne, unapred definisane ciljeve u vezi sa zapošljavanjem, preduzetništvom, liderstvom i stručnim obrazovanjem.
// Finansijska nagrada obezbeđena je kao bespovratna pomoć u okviru EIB-ove Inicijative za ekonomsku otpornost (ERI), koja ima za cilj podsticanje otvaranja novih radnih mesta i održivog rasta privatnog sektora. Program realizovan sa UniCredit bankom je bio prvi EIB-ov kredit privatnom sektoru na Zapadnom Balkanu u okviru ERI-ja, sa ciljem promovisanja održivog razvoja. Osim finansijskog podsticaja, program je pratila i tehnička pomoć za korisnike, u formi povezivanja i umrežavanja preduzeća koja obezbeđuju društveni uticaj, kao i u formi obuka u nefinansijskom izveštavanju i drugim aspektima generisanja i merenja društvenog uticaja.
// Krediti sa društvenim uticajem omogućavaju preduzećima da ojačaju poziciju i diferenciraju se na tržištu kroz društveno odgovorno poslovanje. Organizacije koje demonstriraju posvećenost inkluziji i zapošljavanju ranjivih grupa postaju privlačnije investitorima, posebno onima koji se fokusiraju na ESG standarde. Pored toga, takvo opredeljenje može doneti veću konkurentnost u poslovanju sa multinacionalnih korporacija, kao i javnih institucija i internacionalnih programa, što dodatno povećava kapacitet za rast i inovacije. I potrošači sve više preferiraju brendove sa izraženim društvenim uticajem, a kroz zapošljavanje i obuku novih kadrova iz osetljivih grupa, preduzeća mogu značajno povećati produktivnost i stabilnost radne snage. Krediti sa društvenim uticajem, tako, predstavljaju alat koji ne samo da rešava trenutne poslovne izazove, već kreiraju platformu za dugoročno uspešno i odgovorno poslovanje. U okviru prve iteracije programa, 60 milona evra je iskorišćeno za finansiranje više od 80 domaćih preduzeća kroz kredit za grantom, a pružena im je i tehnička podrška koju je program obezbedio. Na bazi izutetno pozitivnih iskustava, nastavak programa u Srbiji se očekuje, kao i regionalna pa i globalna ekspanzija. Sa nestrpljenjem očekujemo sledeću fazu čiji ćemo početak, rezultate i efekte ispratiti i analizirati na istom ovom mestu.
// Uprava za agrarna plaćanja raspisala je treći po redu poziv u okviru IPARD III, i dalje u okviru Mere 1 – Investicije u fizičku imovinu poljoprivrednih gazdinstava. Predmet ovog Javnog poziva su investicije u fizičku imovinu i prihvatljivi troškovi u vezi sa izgradnjom, kao i nabavkom nove opreme, mašina i mehanizacije osim investicija u nabavku novih traktora, uključujući i podizanje zasada voća, povrća i grožđa. Obuhvaćeni su sektori mleka, mesa, voća i povrća kao i određenih vrsta žitarica i industrijskog bilja, grožđa i jaja. Budžet poziva je 1,7 milijardi dinara, a visina podsticaja se kreće od 60% do 75% prihvatljivih troškova investicije. Dodatnih 5% se odobrava mladim poljoprivrednicima, proizvođačima organskih proizvoda, gazdinstvima u planinskim područjima, kao i za investicije u upravljanje otpadom i otpadnim vodama, i proizvodnju energije iz obnovljivih izvora. Iznosi podsticaja koje korisnik može da ostvari u sektorima voća, povrća, ostalih useva, grožđa i jaja kreću se od 20.000 do 700.000 evra, a za sektore mleka i mesa od 20.000 do 1.000.000 evra.
Lista prihvatljivih troškova je detaljno definisana i omogućava poljoprivrednicima da finansiraju unapređenja i pripreme planove za efektivno korišćenje sredstava. Pored sektorski specifičnih troškova, prihvatljivi su i troškovi konsultantskih usluga, studija izvodljivosti, procene uticaja na životnu sredinu, kao i troškovi arhitekata i inženjera. Pored segmenta pripremnih aktivnosti, poziv podržava i završne, odnosno dodatne elemente kompletnog unapređenja gazdinstava, poput povezivanja na vodovodnu i energetsku mrežu i izgradnju unutrašnje putne mreže,
ili uređenja eksterijera u smislu građevinskih radova ili pejzažne arhitekture. Osim nabavke praktično sve neophodne opreme za ciklus proizvodnje i prerade u biljnoj proizvodnji, živinarstvu, mlekarstvu i stočarstvu, poziv obuhvata i građevinske, zanatske i instalaterske radove u okviru projektovanja i izrade objekata, preko instaliranja ventilacije i klimatizacije, protivpožarnih sistema, do pratećih energetskih, vodovodnih, gasnih i kanalizacionih sistema. Poziv se takođe odnosi i na izgradnju postrojenja i nabavku opreme za proizvodnju električne i toplotne energije iz obnovljivih izvora za sopstveno korišćenje.
Kada se sagleda u celini, ovaj poziv je izuzetna prilika za gazdinstva i proizvođače da u potpunosti zaokruže unapređenja i ostvare kvalitativni i kvantitativni pomak u supstanci svog poslovanja. Analiza prihvatljivih troškova sugeriše da je moguće realizovati zaokružen paket unapređenja u svim proizvodnim i pratećim segmentima, dok uslovi pod kojima se sredstva odobravaju, a koji pokrivaju i do tri četvrtine troškova, značajno olakšavaju dostizanje cilja oličenog u unapređenju efikasnosti, smanjenju troškova i posledičnom povećanju konkurentnosti.
// Osim što pruža konkretnu finansijsku podršku, IPARD program može se posmatrati i kao svojevrsni “ubrzavač razvoja” za poljoprivredna gazdinstva, odnosno vetar u leđa koji pomaže poljoprivrednicima da ostvare svoje ciljeve brže i lakše. IPARD podsticaji omogućavaju poljoprivrednicima da nabave modernu opremu i tehnologiju, što povećava efikasnost, produktivnost i konkurentnost njihovih gazdinstava. To im otvara vrata novih tržišta i poslovnih prilika. Istovremeno, ulaganje u modernizaciju i unapređenje gazdinstva, uz podršku IPARD podsticaja, povećava njegovu ukupnu vrednost. To je posebno važno za mlade poljoprivrednike koji tek započinju svoj biznis, ali i za one koji žele da prošire svoje poslovanje ili ga prenesu na buduće generacije. Zato ovi podsticaji nisu samo finansijska injekcija, već i katalizator razvoja, inovacija i održivosti u poljoprivredi. Ipak, značajna sredstva moguće podrške za nabavku fizičke imovine dolaze i sa značajnim zahtevima. Osim formalne dokumentacije koju je potrebno pripremiti, sadržane u dvadesetak (i više, u zavisnosti od namene) dokumenata poput izvoda iz dokaza o vlasništvu, katastra, bilansa ili predračuna, predviđeno je i obavezno dostavljanje jednostavnog ili složenog biznis plana, opet u zavisnosti od svrhe i iznosa. Zato, podrška savetnika sa iskustvom u pripremi ovakvih projekata može predstavljati razliku između dobrog pokušaja i uspešne realizacije. Naši iskusni konsultanti dostupni su za inicijalnu dijagnostiku, u smislu kvalifikovanosti projekta i aplikanta, kao i moguću širu podršku u realizaciji kako IPARD, tako i prethodnog finansiranja.
// Razvojna agencija Srbije (RAS) pokrenula je pred sam kraj godine novi poziv za učešće u Programu podrške privrednim društvima za ulazak u lance dobavljača multinacionalnih kompanija (MNK). Program, namenjen mikro, malim i srednjim preduzećima, fokusira se na povećanje kapaciteta domaćih kompanija kako bi se uključile u globalne lance vrednosti. Ovaj poziv dolazi dok je “nearsourcing” trend, odnosno zamena udaljenih dobavljača lokalnim i regionalnim, i dalje snažan i predstavlja izuzetnu priliku za srpske privrednike. Činjenica da dolazi na samom kraju kalendarske godine, znači i da se mogućim korisnicima pruža prilika da narednu godinu započnu upravo jačanjem kapaciteta za inostrani nastup.
Budžet programa iznosi 180 miliona dinara i omogućava refundaciju troškova za različite oblasti podrške, uključujući ulaganje u materijalnu imovinu, ulaganje u nematerijalnu imovinu, konsultantsku podršku i aktivnosti povezane sa uspostavljanjem saradnje sa multinacionalnim kompanijama. Prihvatljivi sektori poslovanja u okviru ovogodišnjeg programa obuhvataju automobilski sektor, uključujući proizvodnju uređaja i komponenti od plastike, gume, mašina i opreme, kao i proizvodnju etiketa i bar kodova za potrebe automobilske industrije.
Takođe su podržani sektor mašina i opreme za druge namene, sektor obrade metala, sektor gume i plastike, sektor proizvodnje kućnih aparata i njihovih delova, kao i sektor električnih i elektronskih sistema i njihovih komponenti. Potrebno je da privredni imaju najmanje 5 zaposlenih i prihode od najmanje 35 miliona dinara u 2023. godini, dok za firme koje imaju saradnju sa MNK ili njenim dobavljačima minimalni prihod iznosi 20 miliona dinara. Vrednost osnovnih sredstava na kraju 2023. mora biti najmanje 35 miliona dinara ili 20 miliona dinara u slučaju saradnje sa MNK.
Konkretne aktivnosti podržane ovogodišnjim programom obuhvataju ulaganje u materijalne resurse, poput kupovine i instalacije proizvodne i procesne opreme visokih performansi, uključujući industrijske robote, CNC mašine, proizvodne trake i sličnu opremu, koja ne sme biti starija od tri godine. Takođe su podržani troškovi kupovine opreme za ulaznu kontrolu sirovina, međufaznu kontrolu kvaliteta proizvodnje i kontrolu kvaliteta gotovih proizvoda, kao i nabavka specifičnog novog alata ili pribora, robora ili kobota. Ulaganje u nematerijalnu imovinu uključuje sertifikaciju prema industrijskim standardima specifičnim za globalne lance vrednosti, kao što su IATF16949, ISO 14001, ISO 45001 i slični, kao i uvođenje softverskih rešenja za optimizaciju proizvodnih procesa. Dodatno, finansiraju se troškovi izrade prototipa ili probne serije proizvoda, ulistavanje na referentne interaktivne platforme za dobavljače, kao i pokrivanje premija osiguranja koje su neophodne za saradnju sa MNK. Konsultantska podrška obuhvata optimizaciju proizvodnih i poslovnih procesa radi povećanja efikasnosti, uvođenje ili unapređenje korporativnog upravljanja i usklađivanje sa ESG standardima, uključujući pripremu tehničke dokumentacije i studija za zelenu industriju. Program pruža podršku i za planiranje uvođenja softverskih rešenja, mapiranje poslovnih procesa, kao i pripremu za terenske uvide u poslovne performanse od strane predstavnika MNK.
// Uključivanje u lance dobavljača internacionalnih kompanija, za korisnike, uz predvidljivu tražnju, olakšava i planiranje prihoda a time i investiranje u opremu i osnovna sredstva, kao i planiranje i sprovođenje internog razvoja preduzeća. Pored toga, saradnja sa multinacionalnim kompanijama pruža priliku za brži ili fokusiraniji transfer znanja i tehnologije, usklađen sa konkretnim potrebama, što dodatno unapređuje konkurentnost domaćih firmi. Istovremeno, podrška za uvođenje ili unapređenje strateškog i operativnog planiranja, korporativnog upravljanja, upravljanja ljudskim resursima su ujedno i teme i oblasti u kojima Glenfield konsultanti imaju veliko iskustvo, odlične rezultate i nosioci su najbolje prakse upravo za MSP sektor, i u potpunosti ih možemo prilagoditi upravo specifičnostima aplikanata. Stoga, za podršku za iskorišćenje ove prilike u izvedbi RAS, koja u najvećoj meri amortizuje trošak investicija, sve što je potrebno je da se javite za besplatnu procenu i podršku u apliciranju
// Još jedan program RAS, takođe pokrenut krajem godine, tematski a i po cilju se nadovezuje na prethodnu temu o uključivanju u globalne lance vrednosti. Reč je o Programu podrške za promociju izvoza, koji može predstavljati itekako značajnu podršku i korak ka daljoj internacionalizaciji domaćih privrednih društava koja prepoznaju perspektivu i imaju adekvatan proizvod ili uslugu za inostrani nastup. Program cilja da poveća izvozne prihode domaćih preduzeća kroz unapređenje konkurentnosti i modernizaciju kapaciteta, sa fokusom na osnaživanju za ulazak na nova tržišta kroz realizaciju niza specifičnih intervencija.
Pravo učešća imaju privredna društva iz različitih sektora proizvodnje, uključujući prehrambenu industriju (osim osnovne poljoprivredne proizvodnje), proizvodnju pića, metalnih proizvoda, električne opreme, odevnih predmeta, proizvoda od gume i plastike, kao i proizvodnju komponenti za motorna vozila i mašine. Kriterijumi uključuju minimalno 10 zaposlenih, prihod od izvoza od najmanje 12 miliona RSD u 2023. godini, i vrednost osnovnih sredstava od najmanje 35 miliona RSD.
Podržane mere intervencija uključuju aktivnosti kao što su izrada marketing planova, prilagođavanje proizvoda potrebama stranih tržišta, sertifikacija i homologacija proizvoda, ulistavanje u međunarodne trgovinske lance i online prodavnice, kao i samostalno izlaganje na prestižnim međunarodnim sajmovima. Pored toga, program nudi mogućnost nabavke moderne opreme i konsultantske podrške za unapređenje izvoznih strategija, kako bi preduzeća stekla ključna znanja za uspeh na globalnom tržištu.
// Budžet programa od 150 miliona dinara namenjen je finansiranju opravdanih troškova u okviru navedenih mera, uz maksimalni iznos bespovratnih sredstava od čak 10 miliona dinara po korisniku. Način na koji je podrška koncipirana, svrha i namene, kao i budžet i iznos podrške, realno omogućavaju korisnicima da unaprede svoju proizvodnu sposobnost i prilagode se zahtevima eksternih ciljnih tržišta. Izlazak na nova tržišta, sa adekvatnim kapacitetom i sposobnošću, značajno povećava izglede za dugoročnu održivost, a finansijska podrška za taj korak predstavlja rasterećenje za korisnika i omogućava da se interni resursi iskoriste za druge svrhe kojima će se izvozna orijentacija dodatno osnažiti. U tom kontekstu, program za promociju izvoza predstavlja inicijativu koja osnažuje preduzeća ne samo za izvoz, već i za širu integraciju u globalne ekonomske tokove. Kombinovanjem podrške za povećanje kapaciteta i vidljivosti na inostranim tržištima, ovaj program dodatno osnažuje korisnike u nastojanju da postignu održivost i rast na zdravim osnovama, što ga čini itekako značajnim za one koji žele da izađu van postojećih okvira.
OSNOVNI EKONOMSKI POKAZATELJI | Dec - 24 | |
---|---|---|
1 | Međugodišnja inflacija | 4,30% |
2 | Referentna kamatna stopa | 5,75% |
3 | Stopa nezaposlenosti | 8,10% |
4 | Prosečna neto zarada - RSD | 98.538 |
5 | Prosečna penzija - RSD | 45.710 |
6 | KURS RSD/EUR | |
na poslednji dan u mesecu | 116,9651 | |
Prosečan srednji kurs EUR | 116,9942 | |
7 | KURS RSD/USD | |
na poslednji dan u mesecu | 110,6681 | |
Prosečan srednji kurs USD | 109,9682 |
Aktuelno, kao i prethodna izdanja Private Briefinga u .pdf formatu dostupna su ovde.
Za sve dodatne informacije ili pitanja, slobodno nas kontaktirajte. Prenesite nam svoje utiske, podelite novosti ili nam javite kako napreduju aktuelni projekti.
Za jačanje kapaciteta, poseban poziv: Prijavite se za Glenfield E-Learning!
Glenfield Training and Consulting Doo | +381 11 407 9066 | office@glenfield.rs | www.glenfield.rs
Upozorenje: Ovaj izveštaj je pripremljen i objavljen pod autoritetom Glenfield Training and Consulting Doo i služi jedino u informativne svrhe. Informacije koje su korišćene, dobijene su od izvora za koje Glenfield Training and Consulting Doo smatra da su pouzdani ali ne garantuje njihovu ispravnost i kompletnost. Nijedna informacija ili predlog ne mogu se protumačiti kao ponuda ili nametanje kupovine ili prodaje. Nijedan deo ovog dokumenta ne sme se reprodukovati bez pismene dozvole Glenfield Training and Consulting