Broj 133 | Godina XI
Aprilski Private Briefing 2024. donosi uvide u aktuelne programe podrške za MSP i farmere u rasponu od sasvim inovativnih modela po načinu podrške, do inoviranih standardnih modela. Tako, analiziramo ENEF 2, koji u novoj iteraciji cilja na unapređenja konkurentnosti i širenja poslovanja MSP, i inovirani StarTech sa fokusom na digitalnu transformaciju i inovacije. Takođe, analiziramo i novi javni poziv za podsticaje za kvalitetna grla u stočarstvu, i kredite Fonda za razvoj za trajna obrtna sredstva u saradnji sa EIB, koji donose izuzetne uslove finansiranja za održivost preduzeća.
// Kao dodatni model finansiranja za prevazilaženje hroničnog nedostatka dugoročnih izvora finansiranja, u značajnim iznosima, namenjemin razvoju MSP sektora, Fond za razvoj je svoju ponudu dodatno unapredio plasiranem novih linija iz sredstava EIB. I dok smo u prošlom izdanju analizirali kredite za tranja obrtna sredstva, u ovom se okrećemo ka investicionim kreditima, po modelu koji omogućava veoma kvalitetnu podršku za kvalitetne investicone projekte.
// Investicioni krediti iz EIB linije su namenjeni za širok spektar investicionih potreba, od proširenja kapaciteta, preko modernizacije opreme i objekata, do poboljšanja infrastrukture. Maksimalni iznos kredita dostiže do 1.46 miliona dinara, odnosno oko 12 miliona EUR, a kamatna stopa je jedinstvena za sve korisnike i iznosi 3,4% na godišnjem nivou, što predstavlja izuzetno atraktivnu ponudu za sve forme preduzeća u poređenju sa komercijalnim izvorima. Rok otplate je do 12 godina, sa grejs periodom do 4 godine, što omogućava ne samo kvalitetno i stabilno planiranje i upravljanje troškovima finansiranja, nego i značajno vreme na raspolaganju za realizaciju investicija pre početka otplate. Pravo na korišćenje sredstava po ovoj kreditnoj liniji imaju svi privredni subjekti koji imaju manje od 250 zaposlenih, kao i firme srednje tržišne kapitalizacije, koji su definisani kao preduzeća sa najmanje 250 zaposlenih, ali manje od 3000, koji imaju registrovanu pretežnu delatnost sa liste delatnosti odobrenih od strane EIB.
// Investicioni krediti su vitalni resursi za unapređenje poslovnih aktivnosti korisnika, omogućavajući održavanje kontinuiteta poslovanja i povećanje konkurentske sposobnosti kroz stabilnost i plansko poslovanje. Istovremeno, sposobnost za finansiranje tekućih i kapitalnih investicija poboljšava poziciju preduzeća na tržištu, u smeru smanjenja troškova i u smeru povećanja prihoda. Niži troškovi se svakako ogledaju u unapređenjima koja nova i moderna oprema ili objekti omogućavaju u pogledu održavanja, efikasnosti ili potrošnje energije, dok veći kapacitet proizvodnje koji direktno utiče na rast prihoda. Na taj način, korisnici mogu da računaju na dugoročno poboljšanje profitabilnosti i kapacitetu za akumulaciju kapitala za dalji razvoj. Dodatni aspekt je svakako i činjenica da grejs period omogućava da novi kapaciteti počnu da se isplaćuju i pre momenta početka otplate glavnice kredita, dodatno oslobađajući sredstva za druge troškove povezane sa poboljšanjem prodaje, izlazak na druga tržišta ili druge pozicije koje doprinose poboljšanju ukupnih performansi. Takođe, to omogućava i kreiranje zaliha sredstava za upravljanje rizicima, odnosno neočekivanim troškovima i promenama na tržištu. Adekvatno odmereni rokovi otplate i povoljne kamatne stope čine stoga ovu opciju finansiranja izuzetno privlačnom za dugoročno unapređenje kapaciteta i konkurentnosti preduzeća. Kvalitetan poslovni plan i pažljiva analiza ekonomskog okvira su preduslovi da se ovi ciljevi uspešno realizuju, a saradnja sa iskusnim konsultantima može biti od koristi pri pripremi celokupne aplikacije.
// Program Enterprise Expansion Fund (ENEF) predstavlja jednu od najznačajnihih međunarodnih inicijativa podrške malim i srednjim preduzećima (MSP) u regionu Zapadnog Balkana, sa posebnim fokusom na Srbiju. Kroz prvu fazu ovog programa, pružena je značajna finansijska i savetodavna podrška sa ciljem poticanja rasta i razvoja lokalnih preduzeća. Nakon uspešno realizovanog prvog programa ENEF I koji je započeo 2014. godine, tokom ove godine operativno je pokrenuta i u toku je i druga faza – ENEF II. U skladu sa inicijalnim postavkama, ENEF II nastavlja misiju prethodnika sa proširenim kapacitetima i ambicijama, obezbeđujući još veća sredstva i podršku preduzećima, kroz niz finansijskih instrumenata, od manjinskog investiranja u kapital i dokapitalizacije, preko hibridnih instrumenata duga i kapitala, do klasičnog kreditiranja.
Osnovni postulati implementirani kroz prvu fazu, ciljali su između ostalog i da prevaziđu ograničenja tradicionalnih izvora i načina finansiranaj na lokalnom tržištu, što je kroz ENEF 1 značilo ulaganja u MSP sa visokim potencijalom rasta, koristeći inicijalni kapital od 48,5 miliona evra. Fokus je bio na identifikaciji i podršci regionalnih šampiona, tj. tržišnih lidera sa dobrim izgledima za rast, a finansijski instrumenti
korišćeni u ovoj fazi uključivali su direktna ulaganja u kapital, kvazi-kapital, i dugoročne zajmove. Druga faza, ENEF II, nastavlja na tragu prethodnika, ali sa budžetom do 75 miliona evra i ciljem da pruži šire mogućnosti finansiranja. Osim kapitala za širenje, ovaj program nudi i obimnu savetodavnu podršku kako pre tako i nakon investicije, sa fokusom na održivost i integraciju novih aspekata održivosti u praksi, poput ESG.
// Ciljane investicije ENEF 2 programa obuhvataju iznose od 500 hiljada do 8 miliona evra po projektu, a podrška se realizuje uz učešće vodećih finansijskih institucija kao što su EBRD, EIB, KfW, te lokalnih partnera, među kojima je Banca Intesa prvi koji se priključio programu. Ove institucije igraju ključnu ulogu u obezbeđivanju finansiranja i strategijske podrške. Dodatni mehanizmi podrške uključuju garantne šeme kao što je WB EDIF Guarantee Facility za olakšavanje pristupa kreditima za MSP koja učestvuju u programu. ENEF program poseban naglasak stavlja na značaj izgradnje kapaciteta kroz savetodavne usluge koje preduzećima omogućavaju da razviju neophodne veštine za rast i adaptaciju na promenljive tržišne uslove. Ove usluge obuhvataju pomoć u izradi poslovnih planova, implementaciji projekata, i kontinuiranu podršku u upravljanju poslovanjem.
U pogledu finansijske podrške, varijabilnost mogućih vidova finansiranja je jedan od značajnih aspekata ENEF. Pristup koji omogućava zaista širk spektar modela jasno sugeriše da je program postavljen tako da pronađe način da se adekvatno odgovori potrebama svakog pojedinačnog korisnika, imajući u vidu pre svega krajnji cilj razvoja i rasta, pre nego rigidne uslove sa kojima korisnici treba da se usklade.
// Sa ENEF II programom čija realizacija je u ranoj fazi, očekivanja su da će doneti još veća unapređenja u podršci MSP u Srbiji. Cilj je ne samo finansijska podrška već i stvaranje održivih, konkurentnih preduzeća sposobnih za dalji razvoj i širenje na međunarodnom tržištu. Ovaj holistički pristup, koji kombinuje finansijsku, savetodavnu i stratešku podršku, predstavlja recept za ostvarivanje dugoročne stabilnosti i razvoja. Istovremeno, ENEF cilja da identifikuje i podrži preduzeća koja su identifikovana kao potencijalni generatori rasta u okviru svog segmenta poslovanja. Iako takav pristup u značajnoj meri redukuje ukupan domet programa, mereno po broju korisnika podrške, istovremeno omogućava i multipliciranje efekta podrške, kroz efekat koji korisnici mogu generisati na svoje partnere i dobavljače. Koncept osnaživanja „tržišnih šampiona“ koji ENEF donosi, na taj način kreira dodatni podsticaj širi od same podrške neposrednim korisnicima i time svakako predstavlja inicijativu vrednu preporuke. Iz našeg iskustva i dosadašnje prakse, kvalitetna priprema i prezentacija performansi i razvojnih planova preduzeća, kada su u pitanju programi poput ENEF, je bitan preduslov da bi se do podrške došlo, a Glenfield tim konsultanata je na raspolaganju za inicijalne analize i razvoj predloga za ostvarivanje podrške u ovako kompleksnom i potencijalno veoma korisnom modelu.
// NALED u saradnji sa Vladom Republike Srbije nastavlja sa implementacijom StarTech programa, koji se od prve iteracije 2021. godine, transformisao u sada već tradicionalnu inicijativu za podršku inovacijama i digitalnoj transformaciji srpske privrede. Sa ukupnim budžetom od 8 miliona dolara, u potpunosti finansiranim od strane privatnog sektora, konkretno kompanije Philip Morris, StarTech 2024 zadržava svoj tripartitni strukturalni okvir, obogaćen novim elementima i prilagođavanjima koja reflektuju dinamiku tržišta i potrebe inovativnih MMSP koji na njemu posluju, sa ambicijom da prevaziđu lokalne okvire.
StarTech program je formulisan u okviru tri glavne komponente – Direktna finansijska i ekspertska podrška, Poboljšanje poslovnog okruženja i Promocija inovacija. U smislu direktne finansijske podrške, u prethodnim godinama, fokus je bio na inovacijama u ranoj fazi, dok je trenutni ciklus fokusiran na projekte koji su spremni za domaće i međunarodna tržišta. U skladu sa tim, sada su planirana su dva konkursa godišnje koji obuhvataju dodelu bespovratnih sredstava i program ubrzanog razvoja. Ova komponenta je u 2024., a prema planu i u 2025. godini posebno značajna, s obzirom na povećanje dostupnih sredstava i proširenje obima podrške.
Komponenta poboljšanja poslovnog okruženja uključuje rad Laboratorije inovativnih javnih politika i inicijative poput Export Hub-a u Nišu. Cilj je stvaranje povoljnijih uslova za inovativna i visokotehnološka preduzeća kroz strukturalne reforme i bolju regulativu kojom će se inovacijama i visokotehnološkim rešenjima otvoriti administrativni okvir za brži i dinamičniji razvoj. Na kraju, promocija inovacija, osim edukacije privrednih subjekata i javnosti o značaju digitalne transformacije, teži da sprovede mobilizaciju privatnog i donatorskog sektora za veće učešće u podršci poslovnom ekosistemu zasnovanom na inovacijama i digitalizaciji.
Aktuelni StarTech poziv nudi značajna finansijska sredstva u okviru prve komponente, sa jasnim usmerenjem na inovativne startape i MSP koji uverljivo demonstriraju potencijal za rast i internacionalizaciju. U poređenju sa prethodnim ciklusima, u okviru kojih su u nešto drugačijoj strukturi modela podrške iznosi grantova varirali u zavisnosti od kategorije projekta, ovogodišnji program nudi do 50 hiljada dolara po projektu, sa zahtevom za minimalno 20% sufinansiranja od strane aplikanta, što predstavlja standardizaciju i pojednostavljenje procesa finansiranja. Proces evaluacije i selekcije je temeljan i strukturiran, sa jasnim kriterijumima ocenjivanja koji obuhvataju inovativnost projekta, kapacitete tima za realizaciju, tržišni potencijal, i definisane rizike i načine njihovog prevazilaženja. Razlike u pristupu u odnosu na prethodne godine uključuju povećanu transparentnost i dodatnu podršku u pripremi aplikacija, što potencijalno smanjuje barijere za prijavu novim učesnicima.
// StarTech 2024 efektivno reflektuje rastuće ambicije Srbije da se pozicionira kao lider u digitalnoj ekonomiji regiona, kao i privredi zasnovanoj na inovacijama. Ako se posmatra u užoj vizuri, sa aspekta korisnika, sa proširenim budžetom i programima, većom integracijom sa ključnim institucionalnim partnerima i snažnijim fokusom na internacionalizaciju poslovanja, program predstavlja značajnu šansu za domaće inovatore koji imaju jasnu viziju razvoja i poznavanje tržišta, kao i koncept uspostavljanja i unapređivanja svog prisustva na njemu. U celini, StarTech 2024 predstavlja dobro strukturiran program koji se potvrđuje kao faktor u razvoju digitalne i inovacione transformacije. Prepoznavanje potreba tržišta i prilagođavanje programskih komponenti u skladu sa tim potrebama, osigurava da StarTech ostane relevantan i efektivan. U kontekstu iskoriščavanja ove razvojne šanse, važno je naglasiti značaj pripreme i prezentacije projekata, što je unapređeno u tekućem ciklusu programa kroz detaljniju podršku i resurse dostupne aplikantima, ali nikako ne isključuje i savete prethodnih dobitnika ili konsultanata sa iskustvom u pripremi ovakvih aplikacija.
// U nizu redovnih modela podrške za farmere, subvencije države predstavljaju standardni mehanizam sa visokom izvesnošću. Ovog meseca Ministarstvo poljoprivrede kroz Upravu za Agrarna plaćanja omogućavai podnošenje zahteva za podsticaje u stočarstvu za nabavku kvalitetnih priplodnih grla. Podsticaji se odnose na različite kategorije stoke, uključujući mlečne krave, ovce, koze, krmače i nerastove, kao i na tovne krave i bikove. Takođe, obuhvaćeni su i podsticaji za roditeljske koke različitih tipova, ćurke, kao i matice riba šarana i pastrmke.Stočna grla koja su predmet podsticaja obuhvataju širok spektar tovnih, mlečnih i priplodnih rasa, u različitim uzrastima, i u velikoj meri to predstavlja praktično celokupan opseg moguće podrške kada je stočarstvo, ali i ribarstvo i živinarstvo u pitanju. Zahtev za podsticaje podnosi se posebno za svaku vrstu životinja.
Zahtev za podsticaje u stočarstvu za kvalitetna priplodna grla za 2024. godinu podnosi se Upravi za agrarna plaćanja. Pravo na podsticaje ostvaruju pravna lica, preduzetnici i fizička lica – nosioci komercijalnih porodičnih poljoprivrednih gazdinstava koji su registrovani u Registru poljoprivrednih gazdinstava za 2024. godinu. Podsticaji se dodeljuju za različite vrste kvalitetnih
priplodnih grla sa specifičnim iznosima za svaku kategoriju: od 10.000 dinara za ovce, koze i jarčeve, preko 18.000 dinara za krmače i nerastove, do 40.000 dinara za mlečne i tovne krave i bikove. Zahtevi se podnose elektronski preko sistema eAgrar u periodu od 15. aprila do 15. maja, a ukupna raspoloživa sredstva za ovaj javni poziv iznose 15 milijardi dinara.
// Značaj podsticaja u okviru javnog poziva za 2024. godinu za kvalitetna priplodna grla, mada može delovati skromno u poređenju sa drugim, širije fokusiranim programima podrške poljoprivredi, zapravo predstavlja vitalnu komponentu u održavanju stabilnosti i redovnih prihoda za poljoprivredna gazdinstva. Kontinuirana priroda ovih podsticaja osigurava da se sredstva iz drugih, namenskih programa za unapređenje mogu efikasnije koristiti, bilo da je reč o poboljšanjima infrastrukture, povećanju kapaciteta, smanjenju operativnih troškova, ili poboljšanju kvaliteta stočnog fonda. Time se formira temelj za razvoj dodatnih aspekata konkurentnosti u stočarstvu, kako u pogledu produktivnosti, tako i izvoznog potencijala. Podsticaji, stoga, nisu samo finansijska pomoć, već i strateška investicija u osnovnu infrastrukturu stočarstva koja omogućava gazdinstvima da planiraju i realizuju šire projekte modernizacije i razvoja i budući da omogućavaju i uvođenje inovacija i investiranje u dodatne kapacitete kroz komplementarne programe ili komercijalne inicijative, zaslužuju svaku preporuku kao model podrške.
OSNOVNI EKONOMSKI POKAZATELJI | Apr - 24 | |
---|---|---|
1 | Međugodišnja inflacija | 5.00% |
2 | Referentna kamatna stopa | 6.50% |
3 | Stopa nezaposlenosti | 9.10% |
4 | Prosečna neto zarada - RSD | 94,125 |
5 | Prosečna penzija - RSD | 45,739 |
6 | KURS RSD/EUR | |
na poslednji dan u mesecu | 117.1415 | |
Prosečan srednji kurs EUR | 117.1886 | |
7 | KURS RSD/USD | |
na poslednji dan u mesecu | 108.6857 | |
Prosečan srednji kurs USD | 107.8335 |
Aktuelno, kao i prethodna izdanja Private Briefinga u .pdf formatu dostupna su ovde.
Za sve dodatne informacije ili pitanja, slobodno nas kontaktirajte. Prenesite nam svoje utiske, podelite novosti ili nam javite kako napreduju aktuelni projekti.
Za jačanje kapaciteta, poseban poziv: Prijavite se za Glenfield E-Learning!
Glenfield Training and Consulting Doo | +381 11 407 9066 | office@glenfield.rs | www.glenfield.rs
Upozorenje: Ovaj izveštaj je pripremljen i objavljen pod autoritetom Glenfield Training and Consulting Doo i služi jedino u informativne svrhe. Informacije koje su korišćene, dobijene su od izvora za koje Glenfield Training and Consulting Doo smatra da su pouzdani ali ne garantuje njihovu ispravnost i kompletnost. Nijedna informacija ili predlog ne mogu se protumačiti kao ponuda ili nametanje kupovine ili prodaje. Nijedan deo ovog dokumenta ne sme se reprodukovati bez pismene dozvole Glenfield Training and Consulting